تهران، لاله زار جنوبی، مجتمع تجاری بوشهری، طبقه دوم، پلاک 88

۱۰ ۲۰ ۵۳ ۳۳ - ۰۲۱

۲۰ ۱۰ ۵۳ ۳۳ - ۰۲۱

۲۳۹ ۶۶ ۶۸ ۰۹۱۲

تولید سیلیکاژل Silica jel

بررسی روش های مختلف تولید سیلیکاژل ۲۸

بررسی روش های مختلف تولید سیلیکاژل

در این مقاله روش های تولید سیلیکاژل به صورت خلاصه توضیح داده شده است. قطعا برای شما هم حداقل یکبار پیش آمده است که وسایل فلزی تان به مرور در گنجه تغییر رنگ داده اند یا قرص هایتان در جعبه مرطوب و بلا استفاده شده اند و بسیاری اتفاق دیگر که به علت رطوبت هوای محیط به وسایل شما آسیب رسانده است که فقط با داشتن یک بسته سیلیکاژل این مشکل برطرف می شود.

سیلیکاژل یک ماده شیمیایی فوق العاده جاذب در برابر رطوبت است که می تواند از هرچیزی که در کنار آن قرار داده می شود در برابر رطوبت محافظت کند. عمده ترین روش تولید سیلیکاژل (اعم از حالتهای فیزیکی، پرک، پودر هیدراتهو یا کروی)، اضافه کردن اسید به سیلیکات سدیم یا پتاسیم و تشکیلژل، عمل شستشو و بعد از آن خشک کردن انجام می شود. کلسیناسیون مرحله نهایی تولید خواهد بود.

 ۱- تشریح جامع فرآیند تولید سیلیکاژل

 روشهای متداول تولید سیلیکاژل کروی روش OIL DROP است که شیوه ای برای کروی کردن سیلیکاژل می باشد. در ابتدا اسید سالیسیلیک آزاد می شود اما این اسید آزاد بسرعت شروع به متراکم می شود و با حذف آب برای تشکیل دیمرها، تریمرها و در نهایت اسیدسالیسیلیک پلیمری شرایط آماده می شود.

 با رشد پلیمر در ابتدا مجموعه های پلیمری تشکیل می گردد و متعاقباً کره های پلیمر که بقطر چند انگسترم می باشد را حاصل می شود. اندازه این کره های پلیمری معمولاً به ذرات سیلیکای اولیه بستگی دارد. این ذرات اولیه به رشد خود ادامه می دهند تا در یک اندازه خاص بلورهای سیلانول سطحی آنها (بلورهای هیدروکسید متصل به اتمهای سیلیکون سطحی) روی ذرات پلیمر اولیه مجاور با حذف آب متراکم شوند. این تراکم موجب می شود که ذرات اولیه بهم چسبیده و در این مرحله محلول شروع به ژل شدن می کند. در طی این فرآیند ذرات اولیه ژل سیلیکایی که تشکیل میشود در طیفی از قطرهای مختلف ازچند انگستروم تا چندین هزارانگستروم (بسته به شرایط تشکیل) بوجود می آیند.

 ۲- فرایند کلسینه شده سیلیکاژل در تولید سیلیکاژل

بلورهای سیلیکاژل معمولاً در راکتورهای روبسته با سوخت گازی ویا مایع تهیه می شوند سیلیکات از واکنش سدیم اکسید و سیلیسیم اکسید یک اسید و ، در دمای لازم (جهت تامین شدت انحلال معقولانه رطوبت در حمام راکتور) و ویسکوزیته مذاب قابل کنترل بدست می آید. شدت واکنش کوارتز و فضاهای ایجاد شده در سیلیکاژل برای جذب بهتر رطوبت می باشد. از نتایج حاصله از تجزیه و تحلیلهای توموگراویمتریک می توان به سینتیک میان سیلیکات سدیم و اسید پی برد. مواد تولید شده نسبت به رطوبت حساس بوده لذا در طراحی راکتور مراقبتهای لازم را می بایستی پیش بینی کرد.

 چنانچه انرژی الکتریکی در دسترس و هزینه تامین آن کم باشد، در آن صورت از راکتور الکتریکی بطور رضایت بخش می توان استفاده کرد. سیلیکات و اسیدهای مورد استفاده در محلول باید از خلوص بالا برخوردار باشد بعنوان نمونه درجه سیلیکات سدیم مورد استفاده نبایستی از ۴۳% پائین تر باشد و مواد زائد مخلوط با آن نباید از حد مجاز بیشتر باشد. هنگامی که بلورها در راکتور تولید می شوند می توان آن را بشکل ژل کلوخه به انحلال دهنده های دوار هدایت نموده ، یا بشکل ژل کلوخه به انحلال دهنده های فشاری حل کرد. بلوار های سیلیکاژل مستقیما به کسانی که خود تجهیزات ابعاد ذرات مختلف (مش بندی) را دارند می فروشند و یا آنکه آنرا با توزیع ذرات ابعاد مختلف (مش بندی) تبدیل می نمایند.

 ۳- فرایند کلسینه نشده سیلیکاژل در تولید سیلیکاژل

از ترکیب مستقیم و مستقیم و و در فشار ودرجه حرارت لازم در اتوکلاو و در راکتور تولید می شود. محلولهای بدست آمده تا نسبت مولاریته ۶۵/۲ در اتوکلاوی با دمای ۸۰ درجه سانتیگراد و سپس در راکتور قابل تهیه می باشد. نسبت های بالاتر با استفاده از سیلیکای آمورف (پرک) امکان پذیر است. دراین روش اسید پس از واکنش با سیلیکات سدیم در محلول تزریق می گردد و پس از مراحل شستشو به اتوکلاو منتقل می گردد.

به منظور دریافت مشاوره و یا خرید فروش سیلیکاژل می توانید با همکاران خود در ترانسکاران با شماره های ۳۳۵۳۱۰۲۰-۰۲۱ و ۳۳۵۳۲۰۱۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

نحوه احیا سیلیکاژل

سیلیکاژل پس از جذب رطوبت محیط تغییر رنگ میدهد. اگر سیلیکاژل آبی رنگ را در محیط مرطوب استفاده کرده باشید پس از مدتی به رنگ بنفش در خواهد آمد. احیای سیلیکاژل ساده‌ است و با حرارت دادن آن تا دمای ۱۵۰ درجه سلسیوس ممکن می‌شود و دوباره به رنگ اولیه باز گشته و برای مدتی قابل استفاده است. به این منظور بعد از مشاهده تغییر رنگ سیلیکاژل های مورد استفاده آنها را در داخل ظرفی فلزی بر روی شعله ملایم به صورت یکنواخت حرارت دهید تا دوباره احیا شده و به رنگ اولیه بازگردد.

28 دیدگاه

  1. سلام برای داخل کیف دوربین فیلم برداری و عکاسی می خواهم به نظرتون یک گرمی بهتر یا دو گرمی

    1. سلام و وقت بخیر
      بستگی به میزان رطوبت محیط دارد. به نظر من یک گرمی در تعداد بیشتر بهتر است.

  2. سلام آیا سیلیکاژل ساشه ایتون برای مواد غذایی هم کاربرد دارد؟

    1. سلام و وقت بخیر
      به. برای موارد خوراکی مشابه خشکبار که جذب رطوبت مضر است مناسب است.

  3. سلام،من بسته ۵۰ گرمی یا بزگتر رو میخوام برای استفاده در انباری،چون ساز و کتاب داخل انباری هستش.
    کی موجود میشه؟قیمتش چنده؟
    من دست کم ۲۰ تا ۳۰ ساشه میخوام

    1. سلام و وقت بخیر
      برای اطلاع از موجودی و قیمت لطفا با همکاران شرکت تماس حاصل فرمایید.

  4. ببخشید این سیلیکاژل ها در آب حل میشن و آیا لمس کردن سیلیکاژل برای پوست مضر نیست؟

    1. سلام و وقت بخیر
      در آب حل نمی شوند.
      اگر مدت طولانی در تماس با پوست باشد موجب خشکی پوست می شود.

  5. سلام اگه به اندازه کافی ریز نباشه هم میشه باهاش گل خشک کرد؟

  6. سلام وقتتون بخیر آیا سیلیکاژل های موجود در سایتتون ایرانی هستن یا خارجی و ساخت چه شرکتی هستن؟

    1. سلام و وقت بخیر
      سیلیکاژل هایی که توسط این شرکت ایرانی و چینی هستند.

  7. بعد از خرید متوجه شدم سیلیکاژل کروی مناسب کارم نیست و بهتره که نوع پودری اون رو داشته باشم آیا امکان پودر کردن سیلیکای کروی وجود داره و اینکه خاصیتش حفظ میشه؟

    1. سلام و وقت بخیر
      مشکلی ندارد. معمولا سیلیکاژل سفید بصورت پودری ارائه می شود.

  8. سلام خیلی محصولتون با کیفیت هست و من برای بار سوم هست که دارم سفارش میدم قیمت خیلی مناسبی هم نسبت به جاهای دیگه داره

  9. سلام من تو یه سوئیت زندگی می کنم تو شمال که خیلی رطوبت داره این محصول میتونه مشکل منو حل کنه؟

    1. سلام و وقت بخیر
      برای کاهش رطوبت کل منزل بایستی راهکار دیگری را استفاده کنید. قاعدتا از سیستم های تهویه باید استفاده شود.

  10. سلام وقت بخیر یک سوال داشتم شما فروش عمده هم دارید به صورت پودری و دانه شکری

    1. سلام و وقت بخیر
      سیلیکاژل به صورت پودر و شکری هم ارائه می شود.

  11. سلام این مقدار سلیکاژل های که من سفارش دادم برای مصرف خانگی خیلی خیلی خوب بودن ودقیقا کار منو راه انداختن ممنونم ازتون بخاطر محصول با کیفیتتون

  12. رطوبت می تواند به کتاب‌ها و به ویژه کتاب های خطی و اشیا قدیمی و با ارزش آسیب برساند به همین دلیل استفاده از سیلیکاژل ها می تواند خیلی خوب و مناسب باشد.

  13. سلام وقت بخیر میخواستم قیمت سیلیکاژل هاتون رو بدونم من برای مصرف خانگی میخوام برای داخل کفش کیف و اینا

    1. سلام و وقت بخیر
      برای کیف و کفش سیلیکاژل را بایستی بصورت ساشه استفاده کنید. برای خرید لطفا با همکاران واحد فروش تماس بگیرید.

  14. سلام خیلی ممنون از ارسال به موقع شما بابت سیلیکاژل های که سفارش داده بودم و همچنین راهنمایی مشاورینتون که بنده رو راهنمایی کردن برای شمارش سیلیکاژل مناسب

  15. سلام روز بخیر بنده برای جلوگیری از بخار شیشه های دوجداره میخوام از سیلیکاژل استفاده کنم چه نوع سیلیکاژلی باید تهیه کنم؟

    1. سلام و وقت بخیر
      برای کار شما هر کدام از سه رنگ را می توانید استفاده کنید. از نظر سایز گرانول ۳ تا ۵ میلیمتر مناسب است.

  16. سلام ممنون از شما بابت ارسال سیلیکاژل های بسیار عالی و پرکاربرد جنس خوب و مقاومت بالایی دارن و کار بنده رو راه انداختن

  17. وقت بخیر بنده سیلیکاژل گرانول ۲تا۵ میلی متری و سیلیکاژل شکسته ۵تا ۱۰ میلی متری میخواستم موجود دارید

    1. سلام و وقت بخیر
      سیلکاژل گرانول از نظر سایز ۱-۳ میلیمتر و ۳-۵ میلیمتر هستند.
      سیلیکاژل شکسته نیز به صورت پرک و شکری موجود است.
      برای ثبت سفارش لطفا با همکاران فروش تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *